Ženy a umění ve středověku. Ovlivňovaly jako mecenášky i tvůrkyně
10. 11. 2022
Královny, šlechtičny, měšťanky – ženy vyšších společenských vrstev ve středověké Evropě výrazně zasáhly do sféry umění: ať už jako objednavatelky, zakladatelky nebo mecenášky nejrůznějších uměleckých děl a staveb či tvůrkyně uměleckých děl. Jaká byla jejich role: aktivní, nebo pasivní? Takové je téma mezinárodní konference o mecenášských a tvůrčích aktivitách žen ve středověké Evropě od 13. do poloviny 16. století, která se koná 10. a 11. listopadu v Praze.
Ženám a jejich postavením ve společnosti se věda věnovala převážně hlavně z historického hlediska, nikoli specificky z pohledu dějin umění. Nezodpovězené zůstávají především otázky týkající se vlastní iniciativy žen jako objednavatelek umění či tvůrkyní. Ještě více nedostatečná je naše představa o aktivitách žen týkajících se umění ve světském prostředí.
„Anežka Přemyslovna, zakladatelka kláštera klarisek a minoritů v Praze, byla jistě sebevědomou ženou s jasnou ideou naplňující cílevědomě svůj ambiciózní plán. Byly takové případy jen výjimkou?,“ říká Helena Dáňová z Ústavu dějin umění AV ČR, jedna z organizátorek konference.
Nejen mecenášky, ale i umělkyně
Je zřejmé, že iniciativa žen zejména vyšších vrstev společnosti se během středověku velmi výrazně promítala do sféry umění, ať už ženy vystupovaly jako objednavatelky a mecenášky, nebo byly přímo aktivními účastnicemi rozsáhlejších fundátorských počinů.
„Budeme se také ptát, zda se podobné iniciativní osobnosti, jako byla Anežka Přemyslovna nebo třeba královna Eliška Rejčka, vyskytovaly pouze v nejvyšších vrstvách společnosti nebo je můžeme nalézt i v prostředí nižší šlechty a měšťanstva,“ dodává Helena Dáňová.
Zajímavým tématem podle organizátorek konference také je, jaké úrovně dosahovala sama tvůrčí činnost žen – zda byla jen amatérská, nebo v ní lze nalézt i díla nejvyšší umělecké kvality. Ženy všech společenských úrovní mohly totiž bezpochyby působit rovněž jako umělkyně (např. při písařské a iluminátorské činnosti, výrobě devocionálií v klášterech či při tvůrčí práci v řemeslnických dílnách). Ve všech uvedených oblastech se svébytně projevovaly ženské vnímání a spiritualita. Také samotná umělecká díla vyvolávají množství otázek, na něž se bude konference snažit odpovědět. Je možné z nich vyčíst případný vliv donátorek a objednavatelek na jejich výslednou podobu?
Konference chce nabídnout prostor k široké diskuzi napříč obory na mezinárodní úrovni. Bude prvním krokem k rozvíjení uvedených témat v rámci dějin umění. V návaznosti na konferenci bude vydána publikace k tématu a v následujících letech se předpokládá uspořádání dalších workshopů.
Konferenci pořádá Ústav dějin umění AV ČR a Masarykův ústav a Archiv AV ČR za podpory programu Strategie AV21 (Anatomie evropské společnosti. Historie, tradice, kultura, identita).
Kontakt:
Mgr. Hana Dáňová, Ph.D.
danova@udu.cas.cz
Ústav dějin umění AV ČR
Přečtěte si také
- Vidět znamená věřit. Altermagnetismus dokazují první mikroskopické snímky
- Mladé talenty převezmou Ceny Nadačního fondu J. Heyrovského
- Lidé žili v Africe i daleko od vody: odhalování klimatické historie Sahelu
- Kandidátem na nového předsedu AV ČR je fyzik Radomír Pánek
- Římští vojáci si nechávali kroužkové pancíře opravovat
- Teplé zimy poskytují novou příležitost lučním rostlinám
- Staň se superdialektologem podruhé: mise opět posílá školáky zachránit nářečí
- Kudy a jak člověk opustil Afriku?
- 11. ročník soutěže Věda fotogenická zná vítěze
- První výskyt difylobotriózy v ČR: nákazu vyvolala konzumace syrových jiker štiky
Kontakty pro média
Markéta Růžičková
vedoucí Tiskového oddělení
+420 777 970 812
Eliška Zvolánková
+420 739 535 007
Martina Spěváčková
+420 733 697 112