Zahlavi

Priority veřejných výdajů: srovnání zemí EU

24. 09. 2024

Nový policy brief think-tanku IDEA při Národohospodářském ústavu Akademie věd ČR prezentuje mezinárodní srovnání českých veřejných výdajů podle jejich účelu se zeměmi EU. Srovnává intenzitu veřejných výdajů České republiky vůči zemím EU v oblastech sociální, vzdělávací, výzkumné, obranné, kultury a podobně. Jaké jsou střednědobé trendy a co je ovlivňuje?

Podle posledních dostupných statistik z roku 2022 se intenzita veřejných výdajů – jako podíl výdajů na HDP – v České republice nacházela 10 % pod průměrem zemí EU a mírně pod průměrem území EU. To ČR řadí zhruba do středu zemí EU.

Výdajová intenzita v ČR výrazně převyšuje průměr EU v oblastech Rekreace, kultury a náboženství; Ochrany životního prostředí; Vězeňství; Ekonomických záležitostí a zdraví, ale výdajově významnější z nich jsou pouze dvě poslední.

„Vyšší intenzita výdajů oblasti Ekonomické záležitosti je v ČR ovlivněna dotacemi na obnovitelné zdroje energie (OZE), intenzivnějším dotováním železniční a silniční dopravy, a do jisté míry vyššími investicemi do dopravní infrastruktury, dané snahou uzavírat infrastrukturní mezeru,“ vysvětluje autor studie Daniel Münich.

Naopak intenzitu výrazně pod průměrem EU v ČR v roce 2022 vykazovaly oblasti Sociální ochrana; Bydlení a občanská vybavenost; Obrana a Všeobecné veřejné služby. Oblast Sociální ochrany se v ČR nachází výrazně pod průměrem EU. Tato oblast zahrnuje výdaje na Důchody, Podporu rodin a dětí, Nezaměstnanost, Bydlení a prevenci Sociálního vyloučení.

„Na velmi nízké intenzitě českých výdajů na Sociální ochranu se podepisuje především nízká intenzita výdajů na důchody a na nezaměstnanost. Jistou roli hraje doposud poměrně příznivá demografická situace v ČR, která se však bude ve výhledu zhoršovat,“ doplňuje Daniel Münich.

Mezinárodně srovnatelné údaje o intenzitě veřejných výdajů za roky 2023–2024 nejsou v současnosti ještě k dispozici. Průměrné hodnoty za EU se ale v čase příliš nemění. Na základě znalostí rozpočtových výdajů v ČR v letech 2023–2024 lze základní směry vývoje ČR vůči EU odhadovat zhruba takto:

  • Konsolidační úsilí po roce 2022 intenzitu celkových veřejných výdajů v ČR v letech 2023–2024 ještě o něco sníží.
  • Dá se očekávat výrazný nárůst intenzity českých výdajů na Obranu, ale k podobnému vývoji dojde i v průměru zemí EU.
  • V oblasti Sociální ochrany v ČR zřejmě také dojde k jistému nárůstu intenzity s ohledem na vysoké tempo valorizace důchodů a nárůst počtu důchodců v důsledku nárůstu předčasných odchodů do důchodu.
  • K výraznějšímu poklesu výdajové intenzity zřejmě dojde v oblastech Vzdělání a Výzkumu a vývoje, protože tempo růstu těchto položek v ČR v letech 2023–2024 výrazně zaostávalo za růstem nominálního HDP.

V diskusích o výdajových prioritách českých veřejných rozpočtů mnohdy není zřejmé, čím jsou priority určovány a přehlíží se předchozí vývoj výdajů, jejich výchozí úroveň a reálné potřeby. Navýšení výdajů pak namnoze bývají výsledkem tlaků zájmových skupin a hrozeb směrem k politické reprezentaci, spíše než výsledkem dobře informovaných diskusí a záměrů. Tato studie umožňuje posoudit výdajové priority v ČR, relativně i absolutně, na základě posledního dostupného srovnání se zeměmi EU a střednědobých změn po roce 2015.

Policy brief je dostupný na https://idea.cerge-ei.cz/. Vznikl s podporou Akademie věd ČR v rámci programu Strategie AV21 Společnost v pohybu. Celý text k dispozici zde.

Kontakt na autora:
Daniel Münich, daniel.munich@cerge-ei.cz

Administrativní kontakt pro média:
Eva Peňázová, eva.penazova@cerge-ei.cz

TZ ke stažení zde.

Přečtěte si také

Historické vědy

Vědecká pracoviště

Úkolem ústavů této sekce je výzkum českých dějin v mezinárodním kontextu. Dva archeologické ústavy (v Praze a v Brně) se věnují pravěkým a středověkým dějinám Čech, resp. regionu středního Podunají od paleolitu po období Velké Moravy. Kromě tradičních metod a záchranného terénního výzkumu se rozvíjí i prostorová archeologie. Historický výzkum, který je rovněž zastoupen dvěma ústavy, se zabývá vybranými kapitolami českých dějin od raného středověku. Souhrnným rozsáhlým projektem je zde příprava Biografického slovníku českých zemí. Pro novější období a zejména pro zmapování klíčových událostí v letech 1938-45, 1948 či 1968 je důležité kritické publikování dříve nepřístupných pramenů. Do této sekce se soustřeďuje i studium dějin vědy, vědeckých institucí i významných osobností vědy. Uměnovědné bádání se soustřeďuje na dokončení mnohasvazkových Dějin českého výtvarného umění a na Topografii uměleckohistorických památek. Posláním Masarykova ústavu a Archivu AV ČR je vedle výzkumu a ochrany pramenné základny k dějinám vědy a kultury v českých zemích obecně i specifický výzkum spisů prvního prezidenta naší republiky a jejich kritické vydávání. Sekce zahrnuje 6 ústavů s přibližně 410 zaměstnanci, z nichž je asi 240 vědeckých pracovníků s vysokoškolským vzděláním.

Všechny výzkumné sekce