Pondělní ráno jako každé jiné, řeklo by se. Ne však pro čtyřicítku učitelek a učitelů ze základních a středních škol, kteří namísto za katedru zasedli zpět do školních lavic. Ve dnech 3. až 5. října 2022 se totiž zúčastnili Školy českého jazyka a literatury pro pedagogy, kterou pro ně v rámci projektu Otevřená věda společně přichystala tři pracoviště Akademie věd ČR – Ústav pro jazyk český, Ústav pro českou literaturu a Středisko společných činností. Jubilejní, 10. ročník vzdělávacího kurzu se konal v budově Akademie věd ČR na Národní třídě v Praze a účastníkům představil zajímavá témata a poslední trendy v českém jazyce a literatuře.
Text: Markéta Wernerová, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR Foto: Jana Plavec, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR
Text i fotografie jsou uvolněny pod svobodnou licencí Creative Commons.
Pondělí, 9 hodin ráno. Na většině běžných škol v České republice už začala druhá vyučovací hodina. Na Škole českého jazyka a literatury pro pedagogy začíná uvítání žáků z řad českých učitelek a učitelů. Úvodní slovo pronesla Markéta Pravdová z Ústavu pro jazyk český AV ČR a Robert Kolár z Ústavu pro českou literaturu AV ČR.
Odbornými garanty Školy českého jazyka a literatury pro pedagogy jsou Markéta Pravdová z Ústavu pro jazyk český AV ČR a Robert Kolár z Ústavu pro českou literaturu AV ČR.
Na účastníky z různých koutů České republiky čekaly zajímavé workshopy a přednášky vedené zkušenými pracovníky z Ústavu pro jazyk český AV ČR a Ústavu pro českou literaturu AV ČR.
Prvním pondělním přednášejícím byl Pavel Štěpán. V přednášce nazvané Ohňan, Dobromysla a Renesmee – K posuzování osobních jmen v Ústavu pro jazyk český AV ČR hovořil o tom, jak se lidé (ne)mohou jmenovat.
Druhou pondělní přednášející byla Martina Ptáčníková z Ústavu pro jazyk český AV ČR. Její přednáška nesla název Změny toponym v jazykové krajině Prahy aneb Mezi náměstím Jana Palacha a ulicí Ukrajinských hrdinů.
Aby si účastníci kurzu oddechli od celodenního sezení v improvizovaných lavicích v přednáškovém sále, přichystali pro ně pořadatelé dvě exkurze. V pondělí odpoledne zamířili na pražskou Loretu, kde je Petra Loučová a Barbora Čiháková vzaly na literární procházku Malou Stranou. V úterý odpoledne navštívili se Stanislavou Fedrovou z Ústavu pro českou literaturu AV ČR „staré mistry“ v Národní galerii.
V úterý dopoledne vystoupil se svým příspěvkem Pavel Kořínek z Ústavu pro českou literaturu AV ČR. Nazval jej Batlička v bublinách, Čapek mezi panely. Česká literatura v komiksových adaptacích doma i ve světě.
Adaptace literárních děl tvořily ve 20. století nikoli nepodstatnou součást domácí komiksové produkce.
Úterní předobědový čas patřil Jiřímu Trávníčkovi z Ústavu pro českou literaturu AV ČR a jeho přednášce na téma Česká čtenářská republika.
Jací jsme čtenáři a čím jsme na tomto poli specifičtí? Přednáška Jiřího Trávníčka se zaměřila na českou čtenářskou kulturu, jak se vyjevila v rozsáhlém výzkumu české populace prostřednictvím čtenářských životopisů.
Komentovanou projekci nazvanou I vy se můžete stát knihovědným detektivem připravily pro účastníky kurzu pracovnice Knihovny Akademie věd ČR.
Zbylý čas středečního dopoledne patřil workshopům. Témata vycházela z vědecko-popularizačního animovaného seriálu Knihovědní detektivové, který připravuje Knihovna AV ČR. Seriál knihovědu představuje moderní formou jako atraktivní vědní obor.
Do lavic zasedli nováčkové, kteří se kurzu účastnili poprvé, ale i ostřílení matadoři, kteří již mají zkušenosti z předchozích ročníků Školy českého jazyka a literatury.
V závěru kurzu obdrželi účastníci certifikát o absolvování. Do svých škol se vrátí bohatší o cenné zkušenosti, které mohou využít ve svých hodinách.
Jubilejní, desátý ročník Školy českého jazyka a literatury pro pedagogy skončil. Za rok na shledanou na ročníku s pořadovým číslem jedenáct!