Akademie věd zabodovala v soutěžích Fenix Awards a Zlatý středník
02. 10. 2024
Popularizační aktivity, které vznikají v Divizi vnějších vztahů SSČ AV ČR, letos opět uspěly v konkurenci českých i slovenských komunikačních a marketingových projektů. Čtvrtletník A / Magazín, profil Akademie věd ČR na sociální síti LinkedIn a Podcast Akademie věd získaly několik ocenění v renomovaných soutěžích Fenix Awards a Zlatý středník.
Úspěch popularizačních projektů, které vznikají v Divizi vnějších vztahů Střediska společných činností AV ČR, potěšil i předsedkyni Akademie věd ČR Evu Zažímalovou. Podle jejího názoru poukazují ocenění na vysokou úroveň popularizace vědy a výzkumu v naší instituci. „Srozumitelná komunikace vědeckých témat směrem k veřejnosti je velmi důležitá nejen pro zvýšení povědomí o objevech jako takových, ale také pro posilování důvěry v práci Akademie věd i vědu v České republice,“ říká a dodává, že instituce, kterou vede, chce být špičkovou vědeckou organizací, která zároveň aktivně komunikuje své výsledky, z velké časti financované z veřejných prostředků.
Tisíce fanoušků našich projektů
„Mám radost z mimořádného úspěchu našich projektů. Ocenění dokazují, že v divizi děláme naši práci kvalitně a jsme s ní úspěšní i ve srovnání s komerčním PR prostředím,“ říká ředitelka Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR Kateřina Sobotková. Dále vyzdvihuje, že Středisko společných činností AV ČR tím posiluje renomé Akademie věd ČR.
Šéfredaktor akademický médií Viktor Černoch připomenul, že časopisy – jednou A / Easy a dvakrát A / Magazín – vyhrály během posledních let už třetí na sobě nezávislou cenu: Zlatý středník, Czech Top 100 a letos Fenix Awards. Takové ocenění od odborníků na PR a marketing je pro redakci povzbudivé: „Je to krásná odměna za práci, kterou můžeme ve Středisku společných činností poměrně svobodně vykonávat a jsme na to hrdí. Můžeme bez nadsázky říci, že v Akademii věd vytváříme jedny z nejlepších firemních časopisů v České republice – navíc bez externích agentur a kompletně in-house.“
Fenix Awards oceňují nejlepší počiny v komunikaci a marketingu. Slavnostní vyhlášení 11. ročníku, na kterém se sešly osobnosti českého byznysu, marketingu a mediální scény, se konalo 26. září 2024 v pražském Foru Karlín.
Oficiální čtvrtletník A / Magazín získal první místo v kategorii tištěných magazínů pro zákazníky (B2C). Podcast Akademie věd obsadil třetí příčku v kategorii značkový podcast a profil AV ČR na profesní síti LinkedIn získal rovněž třetí místo v oborové kategorii akademická sféra.
„Podcast Akademie věd příchodem kolegyně Jitky Kostelníkové zprofesionalizoval – čímž pěkně naplňujeme jednu z hodnot naší organizace. Jsme rádi, že byl mezi nominovanými na Zlatém středníku podruhé za sebou a letos dokonce obsadil bronzovou příčku na obou zmíněných soutěžích,“ dodává Viktor Černoch.
Totéž platí i pro profil Akademie věd ČR na LinkedIn. Ten odbor akademických médií převzal do správy asi před dvěma lety s tím, že do té doby sloužil jen k HR účelům. Měl asi patnáct stovek sledujících. „Rozhodli jsme se ho změnit a přetvořit na dynamickou platformu pro informování odborné i laické veřejnosti o úspěších českých vědců, pokrocích ve výzkumu a popularizaci vědy. V současnosti sleduje účet více než 6500 fanoušků,“ říká Viktor Černoch.
Společná fotografie všech oceněných v soutěži Zlatý středník
Na Zlatém středníku to znovu cinklo
O několik dnů dříve – 12. září 2024 – se ve Slovanském domě v Praze konalo slavnostní vyhlášení Zlatého středníku. Pořadatelem soutěže komunikačních projektů je PR Klub, který se nově přejmenoval na ASCOPA (Asociace strategické komunikace a vztahů s veřejností). Již 22 let oceňují poroty složené z novinářů a odborníků na komunikaci nejlepší firemní média a komunikační projekty v České republice a na Slovensku.
A / Magazín získal v populární soutěži stříbrnou příčku v kategorii externí tištěný časopis a noviny, Podcast Akademie věd se umístil na bronzové pozici v kategorii podcast.
Trojlístek oceněných projektů
Čtvrtletník o projektech pracovišť Akademie věd ČR a o vědeckých novinkách A / Magazín je dostupný v tištěné i elektronické podobě. V období 1/2017–1/2023 vycházel pod názvem A / Věda a výzkum. Redakci tvoří tým vedený Viktorem Černochem, sestávající z redaktorek Leony Matuškové Heczkové, Markéty Wernerové a Radky Římanové. Grafickou podobu časopisu dávají Pavlína Jáchimová a Josef Landergott. Redakční fotografkou je Jana Plavec. Předsedkyní redakční rady je Markéta Pravdová z Akademické rady AV ČR. Všechny časopisy Akademie věd ČR včetně „mladšího bratříčka“ A / Easy jsou k dispozici zdarma na webu.
Podcast Akademie věd připravuje Jitka Kostelníková. Je založený zejména na rozhovorech s vědci a vědkyněmi z pracovišť Akademie věd ČR. Najdete jej na Spotify, Apple Podcasts i v dalších podcastových aplikacích. Tvorbu podcastu finančně podporuje Strategie AV21.
LinkedIn je celosvětově nejrozšířenější profesní sítí, která slouží hlavně k navazování a udržování kontaktů nebo šíření zkušeností. Profil Akademie věd ČR má v současnosti více než 6500 sledujících. Stará se o něj specialistka sociálních sítí Anna Jaklová.
Text: Markéta Wernerová a Luděk Svoboda, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR
Foto: Viktor Černoch, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR; PR Klub, Zlatý středník
Přečtěte si také
- Josef Bryja z Ústavu biologie obratlovců získal ocenění Kraje Vysočina
- Vidět dál než jiní. AV ČR ocenila osobnosti, které přispívají k prestiži vědy
- Tomáš Jungwirth z Fyzikálního ústavu převzal Národní cenu vlády Česká hlava
- Akademie věd ČR udělila šest medailí, dvě převzali zahraniční experti
- Tomáš Čižmár převzal Cenu ministra školství, mládeže a tělovýchovy
- Komeniolog Martin Steiner z Filosofického ústavu získal Medaili Josefa Hlávky
- Technologická agentura ocenila aplikované výzkumy pracovišť Akademie věd
- Akademie věd podpořila prémiemi tři zkušené badatele a šest vědeckých nadějí
- Čtyři z pěti projektů, které ocenila Grantová agentura ČR, mají řešitele v AV ČR
- Kniha roku Nakladatelství Academia přibližuje textilní poklady Pražského hradu