Zahlavi

Po vpádu vědců do výuky je velká poptávka. Hodinu zpestřili už ve stovkách škol

29. 04. 2021

Když Akademie věd ČR na konci března uveřejnila výzvu na sociálních sítích „Pozvěte si vědce do online výuky“, bylo jasné, že aktivita vzbudí zájem. Že ale spustí úplnou lavinu, nikdo nečekal. Hlad pedagogů po zpestření distančního vyučování se projevil v extrémně vysoké poptávce po „vpádech“ vědců do hodin. Odborníci z různých oborů dokážou děti motivovat k dalšímu studijnímu úsilí, a pomáhají tak učitelům v této nelehké době.

Do aktivity se hned na konci března zapojila asi dvacítka expertů z Akademie věd ČR. Postupně se ale jejich počet téměř zdvojnásobil a někteří z vědců již hlásí zcela naplněnou kapacitu až do letních prázdnin. V této chvíli už virtuálně navštívili stovky tříd po celé republice a jejich diáře napovídají, že na konci školního roku bude možné hovořit o tisíci uskutečněných „vpádů“.

„To tempo začíná být vražedné,“ říká Květoslava Stejskalová z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, která se do online vyučování jen za poslední dva týdny připojila šestkrát a domluvených už má dalších čtyřicet termínů, denně někdy i tři hodiny pro různé školy. „Je to ale skvělá aktivita a neměla by se utlumit s návratem dětí do škol. Myslím, že určitý typ distanční výuky už bude součástí vzdělávání napořád a kantoři i děti se s tím budou muset smířit,“ říká vědkyně a popularizátorka, jejíž prezentace jsou vždy plné pokusů a žáci na konci získávají certifikát o absolvování „akademického kurzu“ i tipy na další videa s experimenty.

Jak se zapojit
Princip je jednoduchý. Učitelé, kteří projeví zájem o účast vědce či vědkyně na výuce, se na něj nebo na ni obrátí a domluví si termín. Aktivita Vědci do výuky se zrodila „zespoda“, první impulz přišel v únoru tohoto roku od mladého vědce a neúnavného popularizátora Petra Brože z Geofyzikálního ústavu AV ČR. Na sociální síti Facebook zveřejnil výzvu, která se následně rozšířila přes oblíbený facebookový profil Akademie věd ČR. Od té doby se mu ozývají učitelé napříč republikou. 

Martin Ledinský
Facebooková pozvánka aktivity Vědci do výuky na profilu Akademie věd ČR

„Jsem rád, že můžu do hodin alespoň virtuálně zaskočit a tím pomoci nejenom narušit rutinu výuky, ale i dát možnost studentkám a studentům se zeptat na cokoli, co je k výzkumu Sluneční soustavy zajímá. Je skvělé vidět, kolik dotazů se vždycky objeví a jaký je o tento formát mezi posluchači zájem,“ hodnotí Petr Brož své dosavadní zkušenosti. Školám nabízí povídání například o planetách Sluneční soustavy, o tom, jestli může být život na Marsu nebo jak vypadá sopečná činnost na Venuši.

Připravené pokusy i improvizace
„Vědecké hodiny“ zcela jistě není třeba se bát. Nejedná se o žádnou nudnou přednášku. Každý z popularizátorů k návštěvě mezi žáky přistupuje jinak – někteří jako Petr Brož nebo třeba Pavel Suchan z Astronomického ústavu AV ČR do výuky vstupují spíše formou otázek a odpovědí. Nechávají děti, ať se samy ptají, co je zajímá, a pak na to odpovídají. Úroveň vždy přizpůsobí dané věkové skupině. „Člověk by řekl, že to bude práce navíc. Ale ona je to naopak odměna. Děti jsou zvídavé, vstup hosta do výuky je baví a setkal jsem se vždy se spoustou otázek. Má to smysl,“ říká k tomu Pavel Suchan.

Květoslavě Stejskalové se vzhledem k publiku převážně mladšího věku ze základních škol osvědčilo spíše nabídnout pedagogům ze tří typů témat a pak hodinu vyplnit virtuální prohlídkou laboratoří, videi, předtočenými pokusy a vyprávěním o fyzikální chemii ve světě všude kolem nás.

Projekt Vědci do výuky vznikl podobně spontánně jako loni na jaře Věda na doma. Tehdy v první vlně pandemie nemoci covid-19 začali vědci a vědkyně natáčet online videa s přednáškami nebo povídáním pro děti a studenty. K nim brzy přibyla také videa pokusů na doma a rozhovory ve formě podcastů.

Přírodní vědy

Biochemik Tadeáš Kalvoda
Přednášky: Vznik a původ života na Zemi (8. a 9. ročník ZŠ a SŠ); Omyly ve vědě a náhodné objevy (8. a 9. ročník ZŠ a SŠ)
Téma k diskuzi: otázky a odpovědi na cokoli chemického (ZŠ i SŠ)
Kontaktní e-mail: tadeas.kalvoda@uochb.cas.cz

Viroložka Marcela Pávová 
Téma k diskuzi: Viry. Jak se s nimi pracuje, jak se proti nim bojuje a k čemu je můžeme využít?
Kontaktní e-mail: pavova@uochb.cas.cz
 
Molekulární genetik Jan Pačes 
Témata: Jak se čte DNA; Půjde udělat umělý život?; O koronaviru na všechny způsoby 
Kontaktní e-mail: jan.paces@img.cas.cz
 
Molekulární biolog Petr Svoboda 
Přednáška: Lekce ze čtení genetické informace
Témata k diskuzi: DNA, RNA, genetické informace, genetické úpravy a evoluce
Kontaktní e-mail: petr.svoboda@img.cas.cz
 
Botanik Radim Hédl
Témata: rostliny a prostředí, biodiverzita ekosystémů, lesy a péče o ně

Kontaktní e-mail: radim.hedl@ibot.cas.cz, 
(pozn.: kapacita v tomto šk. roce vyčerpána)

Botanik Petr Petřík
Témata: botanika, vliv člověka na krajinu v souvislosti s klimatickou změnou

Kontaktní e-mail: petr.petrik@ibot.cas.cz (pozn.: kapacita v tomto šk. roce vyčerpána)

Fyzikální chemik Lukáš Šimaňok
Přednáška: Nanotechnologie a nanomateriály v ochraně životního prostředí (SŠ a 9. ročník ZŠ)
Kontaktní e-mail: lukas.simanok@jh-inst.cas.cz
 
Fyzikální chemička Květoslava Stejskalová
Témata: chemie, fyzikální chemie, pokusy
Kontaktní e-mail: kvetoslava.stejskalova@jh-inst.cas.cz

Meteorolog Petr Zacharov
Přednáška: Cumulonimbus – oblak známý i neznámý, Observatoř Milešovka, předpovědi počasí (žáci 2. stupně a středních škol)
Téma k otázkám a odpovědím: počasí, předpověď počasí
Kontaktní e-mail: petas@ufa.cas.cz

Kosmický fyzik David Píša
Přednáška: Neobyčejné putování sondy Cassini k planetě Saturn (žáci 2. stupně a středních škol)
Téma k otázkám a odpovědím: výzkum vesmíru
Kontaktní e-mail: dp@ufa.cas.cz

Fyzik Martin Ledinský
Témata: fyzika, fotovoltaika; den pro možný „vpád“ do online výuky: středa
Kontaktní e-mail: pr@fzu.cz

Kosmický fyzik Ondřej Santolík
Přednáška: Hudba sfér (žáci 2. stupně a středních škol);
Téma k otázkám a odpovědím: výzkum vesmíru
Kontaktní e-mail: os@ufa.cas.cz

Kosmická fyzička Ivana Kolmašová
Přednášky: Jak nenakazit mimozemšťana, Putování za blesky napříč Sluneční soustavou (žáci 2. stupně a středních škol)
Téma k otázkám a odpovědím: výzkum vesmíru
Kontaktní e-mail: iko@ufa.cas.cz

Ionosférický fyzik Jaroslav Chum
Přednáška: Jak Slunce ovlivňuje Zemi a její blízké okolí (žáci 2. stupně a středních škol)
Téma k otázkám a odpovědím: výzkum vesmíru
Kontaktní e-mail: jachu@ufa.cas.cz

Ionosférický fyzik Zbyšek Mošna
Přednáška: Polární záře (žáci 1. a 2. stupně ZŠ, žáci SŠ)
Téma k otázkám a odpovědím: Jak působí Slunce na Zemi? Polární záře
Kontaktní e-mail: zbn@ufa.cas.cz

Stratosférický fyzik Michal Kozubek
Přednáška: Ozonová díra a co je s ní nového (2. stupeň ZŠ, žáci SŠ)
Kontaktní e-mail: kozubek.michal@ufa.cas.cz

Seismoložky Jana Doubravová a Veronika Turjaková
Přednáška: Zemětřesení v západních Čechách
Kontaktní e-mail: doubravka@ig.cas.cz; turjakova@ig.cas.cz

Geolog Matěj Machek
Přednáška: Země, dynamická planeta, Jak vznikají horniny a minerály?
Kontaktní e-mail: mates@ig.cas.cz

Geolog Vladimír Kolář Kusbach
Přednáška: Tekuté horniny
Kontaktní e-mail: kusbach@ig.cas.cz

Planetolog Petr Brož
Témata: planetologie, marsologie, sopečná činnost
Kontaktní e-mail: petr.broz@ig.cas.cz

Popularizátor vesmíru Pavel Suchan
Témata: vesmír
Kontaktní e-mail: suchan@astro.cz
 

Humanitní vědy

Religionista Jiří Holba
Téma přednášky: Buddhismus (pro střední školy)
Kontaktní e-mail: holba@orient.cas.cz

Socioložka náboženství Andrea Beláňová
Témata k diskuzi: islám v ČR, současná náboženská situace v ČR, problematika sekt
Kontaktní e-mail: andrea.belanova@soc.cas.cz

Psycholog a informatik Filip Děchtěrenko 
Přednáška: Kolik instagramových fotografií si zapamatujeme (2. stupeň ZŠ a SŠ)
Témata k diskuzi: fungování paměti a pozornosti, interakce člověka a počítače
Kontaktní e-mail: dechterenko@praha.psu.cas.cz

Hudební historička Hana Vlhová-Wörner
Přednášky: Ktož jsú boží bojovníci a jiné husitské zpěvy Jistebnického kancionálu (žáci 2. stupně ZŠ a SŠ); Hudba ve středověké katedrále sv. Víta na Pražském hradě (žáci 2. stupně ZŠ a SŠ)
Kontaktní e-mail: vlhova@mua.cas.cz

Divadelní teoretička Alena Sarkissian
Přednášky: Faidra: od antiky k postmoderně (pro SŠ); Oidipús na schodech (pro SŠ); Řečtí thespidové v 5. století před Kristem (pro SŠ)
Kontaktní e-mail: chundelova@flu.cas.cz

Filozof Petr Glombíček
Přednášky: Skeptik, ale metodický: René Descartes (pro SŠ); Obrátil Berkeley život v sen? (pro SŠ)
Kontaktní e-mail: chundelova@flu.cas.cz

Logik Pavel Arazim
Přednáška: Argumentační fauly pohledem analytické filosofie jazyka (pro SŠ)
Kontaktní e-mail: chundelova@flu.cas.cz

Logik Vít Punčochář
Přednáška: O nekonečnu (pro SŠ)
Kontaktní e-mail: chundelova@flu.cas.cz

Medievista Václav Žůrek
Přednáška: Mudrc na trůně, zbožný muž nebo pragmatik? Karel IV. ve středověku a dnes (pro SŠ)
Kontaktní e-mail: chundelova@flu.cas.cz

Sociolog Jan Balon
Přednášky: Co dělá sociální vědec? (pro SŠ); Co drží českou společnost pohromadě? (pro SŠ)
Kontaktní e-mail: chundelova@flu.cas.cz

Filozof a sociolog Ondřej Lánský
Přednášky: Elity, oligarchie a demokracie (pro SŠ); Politické reformy roku 1968 (pro SŠ)
Kontaktní e-mail: chundelova@flu.cas.cz

Odborník na středověkou latinu Pavel Nývlt
Přednášky: Lid, demokracie a komedie ve starém Řecku (pro SŠ); Propaganda u Caesara (pro SŠ); Jak si stalinisté přisvojili Jana Husa (pro SŠ)
Kontaktní e-mail: chundelova@flu.cas.cz

Jazykovědkyně Anna Černá 
Témata: jazyková kultura, jazykové poradenství (vhodné pro 2. stupeň ZŠ a SŠ)
Kontaktní e-mail: cerna@ujc.cas.cz

Jazykovědec František Čajka
Témata: počátky (psané) češtiny, staroslověnština
Kontaktní e-mail: cajka@slu.cas.cz

Literární vědkyně Vendula Zajíčková Rejzlová
Témata: staročeská středověká hagiografie (konkrétní téma/dílo po dohodě s pedagogem); obraz svaté Ludmily v českém středověkém písemnictví; „Čteme je správně?“ (Co je potřeba vzít v úvahu při četbě středověkého literárního díla; konkrétní téma/dílo po dohodě s pedagogem)
Kontaktní e-mail: rejzlova@ucl.cas.cz

Teoretik verše Robert Kolár
Témata: teorie verše, poetika, literární teorie (vhodné pro střední školy)
Kontaktní e-mail: kolar@ucl.cas.cz

Teoretik vyprávění Bohumil Fořt
Témata: literární postava, dějiny literární teorie, proměny vypravěče (vhodné pro střední školy)
Kontaktní e-mail: fort@ucl.cas.cz

Divadelní teoretička Lenka Jungmannová
Témata: současné české divadlo, neoficiální drama v období 1948–1989 (vhodné pro střední školy)
Kontaktní e-mail: jungmannova@ucl.cas.cz

Socioložka Michaela Kudrnáčová
Přednáška: Skřivan, nebo sova? Role spánku v našem sociálním životě (2. stupeň ZŠ a SŠ) 
Kontaktní e-mail: michaela.kudrnacova@soc.cas.cz (pozn.: kapacita v tomto šk. roce vyčerpána)

Psycholožka Iva Poláčková Šolcová
Témata: emoce a regulace emocí, psychologie celoživotního vývoje

Kontaktní e-mail: polackova@praha.psu.cas.cz (pozn.: kapacita v tomto šk. roce vyčerpána)

Psycholožka Lenka Kollerová
Témata: vztahy ve třídě, motivace ke školnímu výkonu, šikana

Kontaktní e-mail: kollerova@praha.psu.cas.cz (pozn.: kapacita v tomto šk. roce vyčerpána)

Jazykovědkyně Klára Dvořáková
Témata: mluvená komunikace, jazyková kultura
Přednáška o jazykové poradně: Kdo se moc ptá, moc se dozví (vhodné pro střední školy)
Kontaktní e-mail: klara.dvorakova@ujc.cas.cz (pozn.: kapacita v tomto šk. roce vyčerpána)

Jazykovědkyně Lucie Jílková
Témata: fonetika, současná mluvená čeština, čeština v médiích

Kontaktní e-mail: jilkova@ujc.cas.cz (pozn.: kapacita v tomto šk. roce vyčerpána)

Jazykovědkyně Kamila Smejkalová
Témata: jazyková kultura (spisovnost, kodifikace, správnost v jazyce), jazykové poradenství, pravopis a tvarosloví z pohledu uživatelů jazyka 
Kontaktní e-mail: smejkalova@ujc.cas.cz
 (pozn.: kapacita v tomto šk. roce vyčerpána)

Text: Leona Matušková a Jana Bečvářová, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR
Facebooková grafika a úvodní foto: Petr Cieslar, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR

Licence Creative Commons Text je uvolněn pod svobodnou licencí Creative Commons.

Přečtěte si také

Aplikovaná fyzika

Vědecká pracoviště

Základní fyzikální zákony jsou v ústavech této sekce východiskem pro výzkum nových struktur a makroskopických vlastností pevných látek, tekutin a plazmatu. Studium mikrostruktury a mikroprocesů otvírá cestu k řešení problémů „materiálových věd“, jako jsou např. vlastnosti kompozitních materiálů a konstrukcí, poruchová mechanika a dynamika nebo biomechanika. Modelování prostorově vysoce strukturovaného turbulentního proudění rozličných tekutin, výzkum dynamiky kapalin a plynů biosféry či plazmových technologií jsou často výrazně aplikačně orientované. Studium vysokoteplotního plazmatu se soustřeďuje především na pulsní výkonové systémy a problémy udržení a ohřevu plazmatu v tokamaku. Bádání v oblasti aplikované fyziky má často interdisciplinární charakter a jeho výsledky také nacházejí použití v nejrůznějších oblastech vědy a techniky. Například umělá syntéza přirozené a dobře srozumitelné české řeči je důležitým úkolem v oboru zpracování číslicových signálů. Unikátní přístroje a měřící techniky byly vyvinuty pro spektroskopii a elektronovou mikroskopii živých objektů. Sekce zahrnuje 6 ústavů s přibližně 920 zaměstnanci, z nichž je asi 580 vědeckých pracovníků s vysokoškolským vzděláním.

Všechny výzkumné sekce