Zahlavi

PODCAST: S Vojtěchem Ripkou a Martinem Štefkem o badatelské výuce dějepisu

01. 11. 2024

Jak se dnes učí dějepis? A co může do hodin přinést tzv. badatelská metoda, ve které hraje hlavní roli žák? V Podcastu Akademie věd ČR o tom mluví historici Vojtěch Ripka a Martin Štefek z Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR. Dozvíte se, co nabízí webová aplikace HistoryLab.cz, která staví na badatelské metodě, jak se dá podpořit aktivita žáků při práci s prameny a jak probíhá spolupráce vědců s učiteli.

„Velice často spěcháme s nějakým závěrečným zhodnocením, jak se něco odehrálo, kdo je hrdina, a kdo naopak padouch. Tady děti vedeme k tomu, aby si po velice malých jednotlivých dosažitelných krocích nejprve osahaly střípky, pak je analyzovaly, dávaly dohromady proti sobě a teprve na konci došly k nějakému syntetickému názoru,“ říká v podcastu Vojtěch Ripka.

Moderace: Jitka Kostelníková // Edit a mastering: Anna Rice Kolářová // Epizoda vznikla s podporou Strategie AV2 

Seznam všech dosavadních epizod najdete na naší stránce věnované podcastu.

Text: Jitka Kostelníková, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR
Foto: Jana Plavec, Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR

Přečtěte si také

Sociálně-ekonomické vědy

Vědecká pracoviště

Česká společnost prochází od r. 1989 hlubokou a mnohostrannou transformací. Její analýza je – vedle rozvíjení základního teoretického výzkumu - aktuálním úkolem ústavů této sekce. Zhodnocení výsledků ekonomické proměny, výzkum otevřených problémů dalšího ekonomického vývoje, studium transformace sociální struktury, teoretické základy nového právního systému, aktuální otázky psychologie osobnosti a sociální psychologie, to vše jsou témata, jimiž sociální vědy vstupují do živé diskuse s celou společností. Mnohé z těchto výzkumů využívají komparace s obdobně se měnícími zeměmi Střední Evropy. Rovněž se zkoumají nutné předpoklady a možné důsledky vstupu naší země do Evropské unie. Sekce zahrnuje 5 ústavů s přibližně 260 zaměstnanci, z nichž je asi 150 vědeckých pracovníků s vysokoškolským vzděláním.

Všechny výzkumné sekce